Friday, December 20, 2013

أنا والورد

انا والورد اكتشفنا اننا 
شكل بعض
قد النعومة فالورق
 قد السنون فالشوك..تعض
الوان تلاته مترتبين باعتناء
وكانه عارف اني مالالوان متمكنة

انا والورد نمنا في حضن بعض
كل الكلام حكيناه وفتنلي
علي الاسرار وع الافكار وسَلّمني
مفتاح جديد.. افتح بيبان الحياة وياه

في وردة قالت لي ازاي ندهت عليه
خلت ورقها لامع كده يشاغل عنيه
علشان تلاقي سكه تيجي عندي
خسارة زعلانه انها مالمست ايديه

في ورده حمرا لونها كانه من دمي
ريحتها هاله من بعيد وانا كأني
زرعاها من ميت سنه
 سقياها من نني 

وادي ورده بيضا صافيا لون قلب صافي
طبطب ورطب وحايل قالي ماتخافي 
الورد لو ابيض ينور ليل 
وقد ايه الابيض خلي الهوا دافي 

البمبي فارد قلوعه مالورق 
فرحان لانه في جماله ماتخلق 
حتي الي كان نايم صحي مفتح 
في احلي من كده ايه 
يادوب بادية الحياة تفرح

الورد حلم جميل احلموه لازم
حتي لو ماشتروه انتوا هاتوه لازم 
لغة الورود اشعارها 
لو خطناها فالورق نكتب بيها ملازم


2 comments: